De B van Bewegen

Deze week staan we stil bij de B van BWV: bewegen dus. En slaat de schrik je nu meteen om de oren? Zie jij horrorbeelden van jezelf, zwetend in de weer met allerlei apparaten in de sportschool? Ga dan even rustig zitten, adem in en adem uit, want wij gaan je, in dit blog, vertellen dat bewegen helemaal geen enorme opgave hoeft te zijn. Sterker nog, wij gaan je uitleggen hoe jij het, heel simpel, kunt inpassen in je dagelijkse leven. Er is maar weinig wat je structureel kunt volhouden als jij, ergens niet echt achter staat. We beginnen dus met het prikkelen van jouw motivatie.


Een gezond hart
Jouw hart is super blij als jij in beweging blijft. Het zorgt er namelijk voor dat het efficiënter pompt. Hierdoor kan jouw hart meer zuurstof opnemen. En daardoor ontvangen jouw spieren en organen meer zuurstofrijk bloed.


Hart en vaatziekte
Beweging verkleint de kans op hart en vaatziekte. We beschrijven hierboven al, dat jouw hart het fijn vind als jij voldoende in beweging bent, maar het zorgt er ook voor dat jouw bloeddruk laag blijft. Omdat er een goede circulatie is zullen jouw aders minder snel dichtslibben. Heb jij een verhoogd cholesterol gehalte? Kom dan van die bank of achter je scherm vandaan. Beweging zorgt ervoor dat jouw waardes laag blijven.


Sterke botten
Naarmate je ouder wordt worden je botten brozer. We noemen dit ook wel botontkalking. Beweging zorgt voor een goede botdichtheid. Het heeft een positief effect op jouw botmassa. Ze worden dus steviger en sterker.


Lots of energy and no stress
Wanneer je beweegt werken je hart en longen om het bloed door je lichaam te laten circuleren en krijg je meer zuurstof binnen. Gevolg? Je krijgt hierdoor meer energie. Tegelijkertijd maakt je lichaam tijdens het bewegen, onder andere, endorfines aan. Deze gelukshormonen staan er om bekend dat ze jouw stress verlagen en jouw geluksgevoel verhogen.


Ben jij al in beweging?

Jazeker! Want bewegen doe je heel de dag. En dat maakt het nu juist zo simpel. Wij weten, natuurlijk, ook wel dat jij, in jouw drukke agenda, helemaal geen tijd hebt, om nog een bezoekje aan de sportschool te brengen.


Net even anders

Om genoeg te bewegen doe je een aantal dingen op een dag net even anders. Dat kost je geen sportschool abbonnement maar een bewustwording van jezelf. En dat is even wennen. Het is een verandering van je leefstijl. En dat kost in het begin wat tijd en moeite maar, uiteindelijk, ga jij merken dat het jij je een stuk fitter en gezonder voelt.


Is jouw motivatie geprikkeld?

Dat is mooi! En goed! Want als jij er zin in hebt en weet waarvoor je het doet, is volhouden een stuk makkelijker. Met de tips hieronder word het helemaal easy.


Fietsen
De dagen worden langer en het weer steeds mooier. Laat je auto dus thuis en neem je fiets mee naar het werk.


Wandelen
Die boodschappen moeten er toch komen. Maak er een mooie wandeling van. Stap de heen weg goed door. De terugweg kan op een lager tempo. Je boodschappen zorgen voor gewicht waardoor jouw spieren lekker actief blijven.


Traplopen
Voel jij ook altijd een irritatie, als de rest van je gezin gewoon over de spullen op de trap heen stapt? Vanaf vandaag niet meer. Met traplopen train jij je bil- en beenspieren. En wist jij dat je gemiddeld 10 calorieën verbrandt tijdens het naar boven lopen ( ook als je naar beneden loopt trouwens ;).

Doe eens even lekker gek
Zet een goed muziekje op en swing erop los. Gewoon lekker in je huiskamer samen met de kids. Je wordt er een stuk flexibeler van, je ervaart minder stress en je bouwt ook nog eens een goede conditie op.


Touwtje springen
En bij lekker weer doe je dat gewoon in je achtertuin. Weet jij nog hoe het moest? Het lijkt namelijk heel simpel maar touwtje springen is heel intensief. Je traint bijna alle spieren in je lichaam, terwijl je hart en bloedvaten worden versterkt. Het is top voor je conditie en een van de meest effectieve manieren om vet te verbranden.


Bij MoSENSE in beweging

Voel jij je enthousiast om te beginnen? Daar worden wij blij van. En dit is nog maar het begin. Want we hebben ook nog de W en V in petto. Maar dit is een goed moment om in beweging te komen. En ben jij nu wat te vroeg op je afspraak bij MoSENSE? Zit dan niet stil maar stap eens op de fiets die in onze praktijk staat. Dan kun jij nog meer genieten van de massage die daar op volgt. Beweeg jij liever thuis of in de tuin? In de week van 11 maart 2019 krijg jij een handig kadootje mee naar huis.


Check ook onze social media. Deze week een slimme tip en handig weetje.


Note: inschrijven voor de workshop “voeding”:
Thema: gezonde voeding
Gastspreker: Alice Ernstova
Locatie: Mosense.
Bogardeind 104A
Tijd: 19.30 uur
Kosten: slechts €5,00 incl koffie en thee.
Inschrijving voor: 23 maart sluit de inschrijving met een maximaal aantal personen van 10.