SPIT

S

“Het schiet in erin” en vaak gaat dat gepaard met een heftige,stekende pijn in je onderrug. Jij wil iets oppakken of je draait je om in bed en daar is hij. Een plotselinge, stekende pijn in je onderrug. Het gevolg is dat jij even niets meer kunt. We spreken dan van een acute lumbago oftewel spit.


Wat gebeurd er nu precies bij spit?

Spit is eigenlijk een ‘verstuiking’. Hierdoor ontstaat er een scheurtje in een van de wanden van de tussenwervelschijven in je rug. Dit scheurtje veroorzaakt de pijnprikkel. Jouw lichaam reageert hier direct beschermend op. Hij wil voorkomen dat het erger wordt. Jouw spieren spannen, ineens heel hard aan. Door deze aanspanning treedt er een acute overbelasting op. En die voel jij een aantal dagen of zelfs weken.


Hoe ontstaat spit?

Spit kent vele oorzaken. De meeste mensen denken dat het in je rug kan schieten door heel zwaar te tillen. Dat is zeker waar en kan ook, zeker een oorzaak van spit zijn ,maar er zijn er veel meer. Wil jij je s’nachts omdraaien in je bed? Met een beetje pech schiet het in je rug.
Een plotselinge verkeerde buig- draaibeweging
Stress (denk aan combinatie werk, gezin en huishouden)
Langdurig verkeerde houding
Ongetraind zwaar werk doen (te grote belasting van uw rug)
Slechte lichamelijke conditie
Verkeerde til-techniek


Hoe kom jij nou weer van je spit af?

In de meeste gevallen gaat spit vanzelf weer over. Natuurlijk is het dan belangrijk goed naar jouw lichaam te luisteren. Soms kan een pijnstiller of spierverslapper helpen. In beweging blijven is goed. Maar zwaar tillen kun je beter even laten. Er is dus een aanpassing nodig in de belastbaarheid. Afhankelijk van de grootte van het scheurtje zul jij gaan merken dat je binnen een paar weken hersteld.


Wanneer ga ik naar de huisarts?

Als jouw klachten langer dan 6 weken aanhouden is dat een reden om langs te gaan bij de huisarts. Ook uitstralingen naar je been of bil zijn symptomen waar je alert op moet zijn. Voel jij tintelingen? Dan is het slim om je huisarts in te lichten.


Tips voor herstel:

Geef de rug rust, zorg ervoor dat jij geen plotselinge of bukkende bewegingen maakt.
Zorg er ook voor dat jij in bed of op de bank horizontal, recht ligt.
En ik schreef het al, blijf in beweging. Wissel staan, lopen, zitten en liggen vaak af.
En dan nog een laatste goede tip: Lees eens door ons blog: pijn in de onderrug en spit. Hierin vind je een aantal praktische oefeningen die je thuis kunt doen
Ben jij weer een beetje mobiel, laat je dan eens los masseren bij ons. Wij helpen je, de spierspanning van je spieren te verminderen. De afvalstoffen worden afgevoerd en jij kunt even heerlijk ontspannen.
MoSENSE.